Aktualności
Świetlica socjoterapeutyczna
Plan Pracy Świetlicy Socjoterapeutycznej
na rok szkolny 2013/2014 (I i II semestr)
Założenia ogólne:
Program przeznaczony jest dla uczniów sprawiających problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością oraz uzależnieniami. Poprzez oddziaływania socjoterapeutyczne, sprawdzone metody i techniki pracy wychowankowie maja możliwość poznać metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, reagowania w przypadku sytuacji kryzysowych. Nauczą się jak można rozwiązywać konflikty, jak radzić sobie ze złością i jak wyrażać emocje w sposób nie krzywdzący dla siebie, ani innych. Wychowankowie świetlicy w większości maja zaniżoną samoocenę co negatywnie wpływa na ich funkcjonowanie w różnych sferach oraz rozwój osobisty. Uczestniczenie w zajęciach pomoże im bliżej poznać i zrozumieć samych siebie, pomoże rozwijać i wspierać mocne strony, nauczy szacunku do samego siebie .
CELE PROGRAMU
Cele główne:
- 1. Rekrutacja uczniów do Świetlicy Socjoterapeutycznej
Dotarcie do wszystkich potrzebujących osób, skupienie się na uczniach zagrożonych niedostosowaniem społecznym i demoralizacją, zachęcanie młodzieży do uczestnictwa w zajęciach poprzez nowe metody i pomysły terapeutyczne- kontynuacja współpracy z wychowawcami klas, psychologiem szkolnym oraz Samorządem Szkolnym i Młodzieżową Radą Gminy.
2. Profilaktyka uzależnień młodzieży uczęszczającej do świetlicy .
Przekazywanie pozytywnych wzorców zachowań, profilaktyka uzależnień skierowana do grupy eksperymentującej ze środkami psychoaktywnymi i młodzieży z grupy ryzyka.
Cele szczegółowe:
rozwojowe:
— integracja w grupie - organizacja imprez wewnątrz-świetlicowych wieczorków, wycieczek,
— zaspokojenie potrzeby nawiązania pozytywnego bliskiego kontaktu z osobą dorosłą ,
— rozwijanie pozytywnych sposobów wyrażania uczuć,
— zaspokojenie potrzeby wyrażania siebie ,
— rozwijanie aktywności społecznej .
edukacyjne:
— nabywanie wiedzy na temat uzależnień ,
— rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie uczuć ,
— doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywani emocji ,
— nabycie umiejętności wyrażania uczuć negatywnych ,
— nabycie wiedzy na temat tradycji i obyczajów naszego kraju .
terapeutyczne:
— pogłębianie samoświadomości ,
— budowanie pozytywnego obrazu siebie oraz podnoszenie poczucia własnej wartości ,
— stwarzanie sytuacji do odreagowania napięć emocjonalnych,
— budowanie poczucia bezpieczeństwa, szacunku, zaufania ,
__realizacja projektu” Wolny czas inaczej”.
Metody:
— grupowa
— indywidualna
— grupy zadaniowe
Techniki:
1. rundki – umożliwiają one uczniom dzielenie się z innymi swoimi doświadczeniami oraz uczą wyrażania siebie ,
2. burza mózgów – pozwala zaktywizować grupę do myślenia twórczego ,
3. psychodrama – odgrywanie scenek tematycznych,
4. zabawa terapeutyczna– umożliwia rozładowanie napięć emocjonalnych, oderwanie się od problemów dnia codziennego ,
5. rysunek - technika diagnostyczna, a także rozwijająca zainteresowania ucznia,
6. gry i zabawy ruchowe – pomagające w odreagowaniu napięć emocjonalnych oraz rozwijające zainteresowania uczniów,
7. rozmowy w kręgu – umożliwiają wymianę doświadczeń, przekazanie informacji, naukę wypowiadania się oraz wyrażania swojego zdania na forum grupy .
Realizacja programu:
Roczny Plan Pracy zawiera cztery bloki programowe:
- Program Korekcyjno- Profilaktyczny
Program przeznaczony jest dla osób eksperymentujących ze środkami psychoaktywnymi (papierosy, alkohol, narkotyki ) lub pochodzących z grupy ryzyka zagrożonej takim zjawiskiem.
Cele spotkań:
- poznanie zasad poprawnej komunikacji ,
- poznanie zasad asertywnego zachowywania się,
-uświadomienie sobie poczucia własnej wartości,
- nabycie wiedzy na temat szkodliwego wpływu środków psychoaktywnych na organizm człowieka oraz na jego funkcjonowanie w różnych sferach życiowych ,
- komputer- wróg , czy przyjaciel-reagowanie na przemoc rówieśniczą w sieci, edukacja na rzecz zapobiegania przemocy rówieśniczej w sieci, profilaktyka uzależnień od komputera i Internetu, ograniczenie korzystania z gier komputerowych ,portali społecznościowych, racjonalne wykorzystanie komputera jako narzędzia do nauki, realizacja programu „Dziecko w Sieci”.
Formy pracy:
— indywidualna
— grupowa
— zespoły zadaniowe
Metody i techniki pracy:
— burza mózgów
— dyskusja
— praca własna uczestników grupowa lub indywidualna
— ćwiczenia behawioralne
— odgrywanie scenek
- Program wychowawczo – edukacyjny
Uczniowie nabywają umiejętności systematycznej nauki i odrabiania zajęć domowych, zapoznają się z technikami pracy umysłowej, włączają się w pomoc koleżeńską w nauce.
Wychowankowie zapoznają się z pojęciem rodziny oraz z funkcjami jakie ona spełnia. Przedstawione zostaną pojęcia tolerancji i szacunku wobec drugiego człowieka. Uczestnicy programu poznają różnice pomiędzy koleżeństwem, przyjaźnią i miłością. Poznają również właściwe cechy definiujące takie zagadnienia jak „dojrzałość” i „dorosłość” oraz czynniki, które sprzyjają rozwojowi, a także te, które ten proces zakłócają np. nikotyna, alkohol itp.
Program wyposaża w wiedzę jak dbać o higienę osobistą, jak przestrzegać zasad dobrego zachowania, jak dbać o kulturę słowa, jak troszczyć się o schludny i estetyczny wygląd .
Cele spotkań :
-Nauka własna-codzienne odrabianie lekcji na świetlicy, analiza ocen w nauce, korzystanie z technik pracy umysłowej, współpraca z nauczycielami przedmiotów oraz uczniami z bardzo dobrymi wynikami w nauce,
- Ukazanie rodziny jako wartości w życiu dziecka oraz wskazanie na wielość funkcji rodziny ,
- Poznawanie siebie nawzajem, akceptacja i tolerancja dla odmienności,
- Zrozumienie takich pojęć jak „dojrzałość”, „dorosłość” ,
-Kształtowanie postawy szacunku do własnej płci i płci przeciwnej ,
- Kształtowanie przekonania o wartości koleżeństwa, przyjaźni i miłości (wskazanie różnic) ,
-Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych ,
-Kształtowanie postawy otwartości i radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
-Edukacja zdrowotna- zwrócenie szczególnej uwagi na:
*higienę osobistą i otoczenia,
*bezpieczeństwo w życiu codziennym,
*zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych,
*przeciwdziałanie agresji i przemocy wśród uczniów,
Organizowanie zajęć rekreacyjno-sportowych, wycieczek propagujących zdrowy styl życia oraz współpraca z pielęgniarką szkolną, wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych, promowanie zdrowego stylu życia (prawidłowe odżywianie, ruch na powietrzu, rozsądne korzystanie z telewizji i komputera).
Formy Pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zespoły zadaniowe
Metody i techniki pracy:
- pogadanka
- „fabryka pomysłów”
- projekty wychowanków indywidualne i zespołowe
- formy plastyczne za pomocą których uczniowie przedstawiają zagadnienia omawiane na zajęciach.
- film
-wycieczki o charakterze sportowym
3. Program opiekuńczo- wychowawczy
Zawiera bloki tematyczne mające na celu integracje w grupie, naukę współdziałania, naukę rozpoznawania i wyrażania własnych uczuć. Uczestnicy programu podczas zajęć będą mieli możliwość przełamywać barier w komunikowaniu się z innymi, podnieść swoją samoocenę oraz nabrać szacunku do siebie oraz innych.
Cele spotkań:
- budowanie poczucia własnej wartości ,
- budowanie szacunku do siebie i innych ,
- budowanie wzajemnego zaufania, bezpieczeństwa ,
- tworzenie miłej swobodnej atmosfery, wyzwalania pozytywnych przeżyć, integrowanie grupy ,
- przełamanie barier w kontakcie z innymi ,
- ćwiczenie umiejętności komunikowania się ,
- ćwiczenie koordynacji, wyobraźni i współpracy ,
- rozwijanie aktywności twórczej ,
- rozbudowanie poczucia odpowiedzialności za wykonywane zadania .
Metody i techniki pracy
- zabawa
- muzyka i taniec
- zajęcia plastyczne
- krąg uczuć
- ankieta
- burza mózgów
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
Zajęcia rozwijające zainteresowania i samoświadomość dziecka: plastyczne, muzyczne, artystyczne, sportowe.
4. Cykl spotkań mających na celu kultywowanie tradycji, nabycie umiejętności właściwego zachowania się w różnych sytuacjach i miejscach tego wymagających.
październik -obchody Dnia Edukacji Narodowej,
październik- Halloween ( 31 październik) ,
listopad -zajęcia tematyczne z cyklu kultywowania i poszanowania tradycji oraz wyjście na pobliski cmentarz w celu zapalenia zniczy na grobach żołnierzy ,
listopad- Andrzejki,
grudzień -„Mikołajki” zajęcia tematyczne, dotyczące obdarowywania innych prezentami niematerialnymi,
grudzień -„Spotkanie Wigilijne” zajęcia tematyczne oraz wspólne przygotowywanie wieczerzy, łamanie się opłatkiem, spotkanie przy wigilijnym stole, kolędowanie,
styczeń -„Dzień Babci i Dziadka”,
luty -„Walentynki”- poczta walentynkowa, dyskoteka z dedykacjami ,
marzec -„Dzień kobiet” zajęcia okazjonalne ,
kwiecień -Wielkanoc, zajęcia plastyczne ,wykonywanie dekoracji i palemek wielkanocnych,
maj -„Dzień Matki” ,
czerwiec -„Dzień Dziecka”;
czerwiec zajęcia tematyczne -„Dzień Ojca”, „Co wiem o moim Tacie”
szkolne imprezy okolicznościowe- włączanie młodzieży w życie szkoły.
Sport
OSIĄGNIĘCIA SPORTOWE UCZNIÓW GIMNAZJUM NR 1 W SZTUMIE
W ROKU SZKOLNYM 2013/2014
1. Powiatowa Gimnazjada Młodzieży Szkolnej w sztafetowych biegach przełajowych
I miejsce - dla chłopców w powiecie
12 miejsce – w finale wojewódzkim
Marcin Kopecki, Konefał Oskar, Tyszyński Dominik, Gajda Mateusz, Pastewski Wojciech , Wróbel Michał, Zarański Marek, Sinicki Bartosz, Jurewicz Jakub, Westfal Dariusz
2.Powiatowa Gimnazjada w drużynowym turnieju szachowym
I miejsce - w powiecie
III miejsce w półfinale wojewódzkim
Chudzik Marcelina, Kajetan Rymer, Emanuel Okrój , Radosław Strymecki
3. Powiatowa Gimnazjada Mlodzieży Szkolnej w koszykówce chłopców
I- miejsce dla chłopców
II- miejsce w półfinale wojewódzkim
Wilczewski Mateusz, Gajda Mateusz, Kopecki Marcin, Strymecki Radosław, Tyszyński Dominik, Konefał Oskar, Rafał Onasz, Nehring Piotr , Oskar Mendalka, Jakub Kun
4.Powiatowa Gimnazjada Mlodzieży Szkolnej w piłce ręcznej
II - miejsce dla chłopców
Zarański Marek , Wilczewski Mateusz, Gajda Mateusz, Borsuk Maciej ,
Kopecki Marcin, Strymecki Radosław, Tyszyński Dominik, Konefał Oskar,
Rafał Onasz, Nehring Piotr
5. Powiatowa Gimnazjada Mlodzieży Szkolnej w siatkówce chłopców
II miejsce w powiecie
Zarański Marek , Strymecki Radoslaw , Wilczewski Mateusz , Borsuk Maciej , Kopecki Marcin , Nehrin Piotr
6. Powiatowa Gimnazjada Mlodzieży Szkolnej w koszykówce dziewcząt
II miejsce w powiecie
Magdalena Ciupak , Julia Polanowska, Roksana Koman, Paulina Monkielewicz, Weronika Wiącek , Sabina Lisewska, Wiktoria Czapla , Aleksandra Kara , Magdalena Zadrejkowska , Zuzanna Kużniarska , Daniela Drózda
7. Powiatowe Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Indywidualnych biegach Przełajowych
I miejsce Marcin Kopeecki
II miejsce - Westfal Dariusz
IV - Jakub Jurewicz
V - Pastewski Wojciech
VI - Sinicki Bartłomiej
I miejsce - Magdaleny Ciupak
8. Finał XV Gimnazjady w Indywidualnych Biegach Przełajowych Gdynia 11.04.2014r
Marcin Kopecki - VI miejsce
Jurewicz Jakub - 25 miejsce
Bartłomiej Sinicki - 37 miejsce
9. Wojewódzka Gimnazjada Młodzieży Szkolnej w Lekkiej Atletyce
Marcin Kopecki I miejsce - bieg na 2000m
Młodzieżowa Rada Gminy - Pierwsza sesja
"Sztum w obiektywie"
Szkolne Koło fotograficzne ,,Fotoamator” przy Gimnazjum Nr1 im. Jana Pawła II w Sztumie zaprasza do udziału w konkursie fotograficznym z okazji 600-lecia miasta Sztum pt. "Sztum w obiektywie".
Szczegóły w regulaminie --> tutaj